Sunday, January 05, 2014

the result =)

salam! bertemu kembali dalam belog iyliaamree..ceh poyo sgt! so berita yg dinanti-nantikan telah tiba.. the result...yeahhhh..ehhee

1st of all yg aku nak ckp adalah BUANG MENTALITY YG CKP AWAL LAGI KAWEN TAYAH LA NAK G JUMPE DR GYNEA NAK CHECK2 SEMUA NI... sekali lagi aku ulang tolonglah BUANG MENTALITY TUUU!!! 

walaupun aku bru 11 bulan n dah pg check which lepas je consult dgn Dr tadi terus aku rasa..lebih awal lgi bagus kot sbnrnye..at least kte tau apa mslh n leh wat treatment or cari jln penyelesaian cpt2..drpd tunggu n usaha secara normal shj.. terpulang but this is my opinion... drpd tunggu yg xtau eh knp xpregnant2 lgi ni..lbh baik check pd yg pakar kenapa dan kenapa..then u got the answer dr asyik meraung2 tiap bulan bila period kuar..hahaa (aku la tu)..

1st masuk bg2 salam then Dr tanya la serba sikit biodata utk kenal2..hehehe then aku ckp la yg period aku x regular..terus tunjuk record aku..sng dr nak check..kikiki then terus dr cdgkan buat pap smear dulu n br kte check lain..

treatment yg aku buat hri ni adalah pap smear test (serius x sakit! sbb dr kata alat die lbh kecil compared to govt. hosp n diorg dispose after use..bukan besi ---hakikatnye yg besi atau govt. punya pon xpnh tgk..hihi) next scan rahim dan telur... kat sini la br dpt puncanya!! hihihi

so e result is.. im having polycystic ovary (PCOS) yg cause to my irregular period.. mst nk tau apa tu PCOS kan.. tgk gmbr bwh ni...





apa yang korang perasan ? hehe cikgu cikgu sgt... kalau perhati betul2.. nmpk x beza pada yg bulat2 tu.. ok bulat2 tu la eggs kte (perempuan punyee..haruslah..nama pun kt ovary! haha).. so normal ovary hanya ade 1-3 eggs je yang nanti akan membesar dan matang ke 18-20 cm n hatch dr ovary keluar dr tiub fulapio tu dan akan berjumpa dgn sperm....lalalalaa menari2 n form zygote, embrio dan end with baby!!

soo utk PCOS abnormalitiesnye adalah die ade bnyk eggs!! and tak membesar dan matang.. dats y die xbgus..ade bnyk tpi xboleh pakai.. cm Dr kata once in a blue moon je die might hatch tpi xtau bile.. kalau kene naseb ade rezeki terjadilah pregnancy tu..otherwise around period tiap bulan..kikikikiki

ok nak tau kan camne terjadinya polycystic ovary ni kan..ni khas untuk kes aku la kot sbb td Dr explain pun hasil dr akunye result..hahhaa

1st : disebabkan bdn yg berat.. which dr check history aku..before kawen 46-48 kg..n now dah 56 kg.. which it gains a lot! 8kgs man! so Dr kata bdn aku xleh nak terima n adapt with e weight.. dan yg naik bdn ni is actually more to fats.. n fats produce estrogen! n ovary pulak untuk die membesar@matang dan hatch e eggs pon die mengeluarkan estrogen..both are producing e estrogens.. sooo disebabkan both adalah produce benda yg sama..salah satu mesti mengalahkan..so e fats hntr false signals pd ovary eh tayah nak produce estrogen dah..cukup dah estrogen..dats y akunye ovary xmembesar.. n masa scan hnya sebesar 8.6 which supposely it has to be 18-20cm.. separuh pun tak sampai ok!

2nd : irregular period tu sendiri..sbb hormon xstable..so kne stablekan balik dengan kuruskan bdn dulu ye Iylia...hahahaa

ok so dah tau punca..bolehlah betulkan dulu... alhamdulillah Allah buka jalan dalam aku usaha mendapatkan zuriat yang soleh n solehah ni..smga ia memberi kebaikan kepada kami..insyaAllah...

cerita tntg penantian dan byrn pulak..

rezeki aku..xtunggu lama..as my appointment was set at 8 pm.. so aku dtg n register...actually giliran kami adalah yang ke 14 drpd yg dtg dr pgi dan xdpt2 jumpa lgi.. tp rezeki Allah sape nak sangka kan... aku tunggu dlm setengah jam camtu n dpt masuk..sbb yg tunggu tu ade yg balik or pg mkn or jln2 dulu sementara tunggu.. alhamdulillah.. mungkin juga berkat solat dhuha dan doa2 sebelum dtg tdi..solat dhuha tu kan rezeki.. syukur thank u Allah krn memudahkan urusan kami hari ni...

byrn pulak.. utk consultation aku kene RM 375 which for me it worth me to pay..with 3 treatments n e consulations, advises n ubat..Dr saya seikhlas hati bayar... 3 treatment tu adalah utk pap smear, scan rahim and telur dan sperm count... consultation pulak dekat sejam dalam bilik Dr tu..so korang rasa? terpulang rasa sendiri n judge e money u paid off..


RM 375 utk consultation n etc.. RM 122 supplements



so to those who plan to go..i am highly recommend utk pg n check... all e best n smga kita semua mendapat kebaikan drNya atas usaha-usaha yang kita lakukan,,insyaAllah orang yg sbr pasti Allah akan beri yg terbaik buat kita...

last lupe nak bgtau..ttg sperm count tu..haruslah rahsia suami i punye hasil..rahsia suami.. Dr kata e best is it cn produce 20 millions n above..dan utk produce this sperm based on my reading di blog Dr.Zubaidi...kne puasa jima' 3 hari dan after dah produce die boleh bertahan selama 2 jam je... so right after da produce pg clinic cpt2... hehe

ok tu je.. tata! nnt i smbung makanan sunnah yg Dr suggest!

3 comments:

  1. salam iylia..
    jmpe blog ni mse meng'google' sekali tgk eh bdk iic rupenye. hehe..
    Niza operate ngn dr.Marsita kt kpj ampang puteri, buat mini laparatomy and cuci rahim. Now second cycle stimulate to conceive. Hope berjaya. Dr xsuh niza buat hsg pun sbb doc dh tgk mse operation tu. Alhamdulillah nothing to worry. Kedudukan rahim normal, tiub fallopian xtrsumbat. Skrg doa je byk2. Doakan niza ye cpt preggy. Niza doakan yg sama utk iylia. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. niza!! kite inbox niza kat fb..sng sikit nak share story..hehehe btw tq for e info ye!

      Delete

thank you for ur time dear readers! love u!