Monday, November 11, 2013

Wedding Preparation @ preparation kahwin Part 2 : Hantaran

Lega dah badan2 ni dapat jalan renggang2 kan badan.. (itu pun nak cte kan) hahaha ok untuk part ni cerita pasal barang hantaran pulak lah ye!

Part ni paling aku save kot dari segi preparationnya.. sbb brg2 cam dulang hantaran (nama melayu zaman2 dulu panggil apa ea? lupe!) family besar aku ade semua2 ni..dari nenek aku ke makcik aku..so pinjam-pinjam je.. sbb nanti korang akan cover jugak dulang ni dgn korangnya hiasan hantaran tu kan..kan ade kain lapik lagi dan sebagainya.. so basically bende tu baru ke lama ke cm xde masalah sangat.. ade orang pakai dulang, ade orang pkai bakul.. depends k.. cam aku pakai yg besi tu..(sorry mmg xtau namanye) hehee owh lupe aku ade 2 set time tu..termasuk my BFF, syera (nak jugak letak nama sbb BFF sgt, love u syera) bg pinjam 1 set ade 9 kot bende tu..

So part dulang bagai tu aku save..bagi yang xde, xde mslh kalau beli sbb mmg boleh digunakan lagi..kalau bukan untuk adik-beradik, cousin or kawan2 pon boleh pinjam.. dapat pahala free kan!

Second part hiasan : aku beli barang dulu bru aku hias..tpi dlm kepala dah google tgk design2 yg cntik..tapi dlm hati nak jugak save sbb mmg kene save..den ni bukan dari family kayo nak membazir duit cam air semua nak beli end up buang.. tipu org kata hiasan bunga2 ni nak pkai balik sbb logic is the design is always new n updated.. apa kalau adik korang lgi 5 tahun kawen masih nak pakai design bunga2 same jugak?? pk logik lagi 5 tahun tu silap2 dah design gune anyaman pulak agaknye..hahaha

so design yang aku pilih aku wat bunga crepe! gigih belajar dari google! senang je sbnrnye! sumpah senang ..

ni video to review bunga crepe tu.. dlm video ni dawai die cntik sgt..aku guna dawai kaler putih beli kat kedai bunga.. dlm 50pcs rm1.50..


How to do crepe paper flower
You'll need :
1. crepe paper (Kertas Tisu) any colour as u wish
2. scissor
3. wire (dawai) boleh beli di kedai bunga 1 paket RM 1.50 beli sederhana tebal

Steps :
1. potong kertas crepe into 6 pieces (based on size u wish)
2. buat 5-7 layer..lagi besar, lgi bnyk layer..supaya bunga nampak kembang
3. lipat layers tu mcm nak buat kipas
4. bahagi 2, then letak dawai kat tengah pusing dawai sederhana ketat..
5. dekat bucu, gunting bulat / tajam depends nak bunga tu bulat2 or tajam
6. bukakkan lipatan, then tarik kuar pelan2 layer by layer.. kene hati2 takut kertas koyak..sbb die sgt lembut n nipis
7. kemas2kan bunga tu ek..

*******************************************************************

ni pulak kisahnya barang-barang hantaran.. time tu aku ngan tunang aku a.k.a dah jadi husband skrg decide untuk kumpul duit then find 1 day and we shop! so time tu kitorang letaklah budget dlm RM1000 untuk setiap sorang.. so hubby aku simpan RM1K, aku pun simpan RM1K..kenapa same harga..sbb untuk elak dari ungkit mengungkit ke tak fair ke apa.. so kita fairkan.. u seribu i seribu :P tibe hari dah nak nikah dlm 2-3 minggu sebelum kitorang pon bershopping..so dapat la latest design apa semua kan.. tapi yg 1K ni tak termasuk gelang@cincin untuk batal air semayang tu..tu kira hadiah dari dia :P apa2 yg korang nak beli tu depends... cumanya aku tambah jugak 1 barang as a gift since he gave me bracelet, i bought him a set of parker pen.. sbb hubby i kata die taknak cincin..ade orang men tuka2 cincin kan.. lagi sekali depends!

 from his side..janji 7..skali dpt 13..haha naseb ktrg xkesah sangat gn adat-adat ni..org bg amek :P 

 my side.. ade 9 brg semuanya..ni selepas da tukar dulang..

ni la hasil decoration bunga crepe tu..xcukup 9 pulak gmbr ni..






credit to my BFF ayol and anney for the decoration..love u both!

No comments:

Post a Comment

thank you for ur time dear readers! love u!